Watery.dk

Daniel Johannesen

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

$$

Hvad leder du efter?

Luk søgning

Black Friday

Køb mere og få gratis gavekort

Køb for over 800 kr. og få et 100 kr. gavekort

Køb for over 1300 kr. og få et 200 kr. gavekort

Din kurv - produkter

16% rabat på ALT Speedo. Brug koden: speedo16 - Find Speedo her ➜ Bliv inspireret til de bedste svømmegaver til alle aldre ➜

”Svømning er bare svømning” er en klassisk tankegang blandt mange, men svømning er i høj grad ikk...

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Åbentvandssvømning – Forberedelse

Skrevet af Andreas Mårtensson d. Læsetid: ca. 3 minutter.

”Svømning er bare svømning” er en klassisk tankegang blandt mange, men svømning er i høj grad ikke bare svømning. Åbentvandssvømning adskiller sig markant fra bassinsvømning. Uden at have i sinde at skræmme folk væk, så er en af forskellene den øgede risiko man løber ved at svømme i et ikke-afgrænset område. Det er en faktor man skal være bevidst omkring, men mere om det i næste artikel.

Når man ønsker at forberede sig til et åbentvandsstævne eller blot har et ønske om at træne udendørs, så er det en super god ide at få finpudset sine evner i et svømmebassin først. Her hos Watery har vi forsøgt at lave en liste over egenskaber som vi finder nødvendige før man giver sig i kast med åbent vands svømning.

Forberedelse til åbent vands svømning:

  1. Vær komfortabel under din svømning. Forsøg at få en afslappet svømning, således du ikke bruge unødvendig energi og du har samtidig mulighed for at gå et gear ned for at få pusten.
  2. Lær mere end en stilart. De fleste svømmer crawl i åbent vand, men øv enten brystsvømning eller rygcrawl inden du kaster dig ud i havet, så kan du altid varierer din svømning ved træthed.
  3. Svøm længere distancer i bassinet. De fleste åbent vands stævner er over en kilometer, derfor skal du være fortrolig med, som minimum, at kunne svømme den distance i bassinet uden pause.
  4. Træde vande. I bassinet kan man altid sætte en fod på bunden ved træthed. Det er ikke altid muligt udendørs. Øv derfor vandtrædning, så har du muligheden for at restituere armene under stævne/træning i åbent vand.
  5. Øv vejrtrækning til begge sider, mens du svømmer crawl. I åbent vand kan du blive tvunget til at trække vejret til din ”dårlige” side pga. bølger.
  6. Gruppe-svømning. Under starten på åbent vands løb ligger man typisk meget tæt og mange sammen. Øv derfor at svømme tæt sammen i større og mindre grupper, så det ikke kommer som et chok.
  7. I åbent vand er der ingen linje på bunden. Forsøg derfor at træne din pejling i bassinet ved f.eks. at sætte en drikkedunk i hver ende af bassinet og kig frem mod den ved hver 2.,4. eller 6. armtag. Træn indtil dette ikke bryder din naturlige svømmerytme.
Træner du disse færdigheder inden dit første åbentvandsstævne eller træningstur i havet, så garanterer vi at sandsynligheden for en god oplevelse er højere end hvis du lader være. En lille sjov øvelse på falderebet er at øve blind-svømning, enten ved at lukke øjnene eller putte papir i ens briller. De fleste svømmere har tendens til at vige lidt til den ene side. I bassinet er dette ikke et problem, da vi automatisk korrigerer for det ved at kigge på den sorte linje, men i åbent vand er dette som sagt ikke en mulighed. Giv øvelserne et forsøg. Held og lykke med træningen.

Relaterede artikler

- Vigtig Information til Blac...

- Er det ok at tisse i svømme...

- [GUIDE] Kost til konkurrenc...

- TAK... Watery vinder "...

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Bemærk at din kommentar først vises, efter den er blevet godkendt af en administrator.