Tilbageblik på 2018 i Watery.dk – Fra Daniels stol

D. 28 December nåede jeg mit personlige (ret urealistiske) mål for Watery.dk i år 2018 - Et mål jeg satte d. 24 December 2017 og lige siden har kæmpet dagligt for at nå. Det var nemlig at have 10.000 ordre i kalenderåret 2018. En stigning på en del hundrede procent.

Tilbageblik på 2018 i Watery.dk – Fra Daniels stol
Indholdsfortegnelse

At vi nåede det er helt ubeskrivelig for mig. Både fordi det har krævet en seriøs kamp at nå dertil, men også fordi den på en god måde beskriver den opbakning til Watery.dk jeg virkelig har mærket her i 2018. Det vil jeg først gerne lige sige virkelig tak for. 

Og derfor er jeg også stadig umådelig taknemmelig for hver eneste bestilling. Hver og en bringer et lille smil frem :)

Men med det mål nået og beskrevet, så vil jeg egentligt prøve at tage jer lidt tilbage igennem året i Watery.dk set fra mit synspunkt som cheftræneren for TeamWatery og Watery.dk. Hvad ser jeg som de største højdepunkter for Watery og muligvis også til sidst lidt om hvor Watery bevæger sig hen ad i 2019.

Først vil jeg dog gerne lige takke de (centrale) venner og samarbejdspartnere, som hver dag gør en forskel bag skærmen uden at blive nævnt og sikre at det hele kan hænge sammen og Watery kan opnå den høje vækst vi trods alt har oplevet:



- Mathias Bjørndal som i 2018 har programmet vores nuværende shop og dagligt forbedrer den endnu mere.
- Jonas Wiuff som i 2018 har lavet stort set alt grafisk materiale på Watery.dk herunder også vores svømmeplakater, flyers og nye håndklæder.
- Mike Jensen for at sikre at så mange af jer har kunnet finde Watery når i har søgt på ”badedragt” og mange andre ord på Google
- Stefan Lave for at sikre at flest muligt har kunnet finde Watery i de organiske søgeresultater i Google.
- Mathias Johannesen (min lillebror) som pakker alle jeres weekendpakker, så de kan være ude allerede om Mandagen
- Krestian Gelmark som har sat alverdens produkter på lager fra alle leverandørerne
- Paw (min far) som har sikret der var styr på finanserne og for at være den bedste sparringspartner og Laila (min mor) for gang på gang på at hjælpe med oprydningen på lageret (og ikke mindst optællingen af lageret) når jeg selv har haft alt for mange opgaver

Dertil har vi gennem året også haft en række praktikanter, som jeg også gerne vil takke for deres indsats.

Uden jeres utvivlsomme arbejdsindsats for Watery kunne jeg aldrig udleve min største drøm. TAK.

Men lad os komme i gang med at se tilbage på 2018. Det var jo om noget et begivenhedsrigt år, hvor jeg for alvor føler at Watery.dk er blevet accepteret både i branchen blandt jer 230.000 svømmere i Danmark men også på den brede e-handelsscene i Danmark.

 

Januar – Januarudsalg

Efter en overvældende Black Friday og juleudsalg i 2017, så startede 2018 ud med et tæt på ligeså vildt Januarudsalg. Det gik hele Januar næsten med.

Februar – Politiken og Daniel Skaaning 

I starten af februar vågnede jeg en morgen op til nyheden om at de udenlandske webshops i høj grad vandt markedsandele på bekostning af os danske og at politikerne så med Brian Mikkelsen i spidsen havde besluttet at oprette et e-handelscenter som et modsvar på dette. Det var jeg ikke tilfeds med, da det reelt set bare er lige markedsvilkår danske webshops har brug for – ikke viden. For det er ganske enkelt umuligt at matche udenlandske priser pga. en række vilkår. Det kom der denne kommentar ud af i Poltiken.

I Februar havde vi også lavet en aftale med den danske OL-svømmer og rekordholder Daniel Skaaning om at han skulle tage vores følgere på Instagram med på hans træningslejr. Det samme gjorde vores TeamWatery ambassadør Daniel Steen Andersen på hans lejr. Det kom der noget rigtig interessant ud af og var et stort kvalitetsstempel af Watery som webshop til os svømmere.

Marts – Svømmestævner og E-handel Danmark 2018

Alle fire weekender i Marts var jeg ude med vores store svømmebod til forskellige svømmestævner. Virkelig fedt at møde mange af jer der trofast handler på webshoppen i virkeligheden. Vi var både i Kolding, Taastrup og Ikast

Dertil var jeg selv blevet inviteret på scenen til vores branceorganisation FDIH´s store konference E-handel Danmark i Århus for at tale om udviklingen af Watery og hvad jeg havde gjort rigtigt. Rigtig fedt at fortælle om hvad jeg havde lært med Watery til +300 andre e-handlere.

April – Badehætter til Esbjerg, støtte af ”Svøm Danmark rundt”

I løbet af året har vi leveret badehætter til over 50 danske svømmeklubber, men det var alligevel lidt specielt at levere Esbjerg Svømmeklubs race-caps, som de skulle svømme med til det store Danish Open.

Dertil støttede vi Lars i hans vilde projekt ”Svøm Danmark Rundt” med alverdens lækkert badetøj og svømmeudstyr som i løbet af sommeren skulle ud på en enestående tur: At svømme hele Danmark rundt – noget ingen andre før havde gjort. Dertil samlede han undervejs ind til overvægtige børn og folk med depression. Det var fedt at støtte og at det så samtidig fik Watery´s badehætter i nationalt TV på DR og TV2 samt i alverdens dagblade, det var bare et ekstra plus.

I April endte Watery også på forsiden af Ekstra Bladet online med en lille inspirationshistorie til andre unge om at blive iværksættere. I løbet af den første time den var udgivet blev der slået besøgsrekord nogensinde på Watery.dk med over 1.500 på sitet på samme tid. Det var ret vildt.

Maj – E-handelsprisen, konfirmationer, Brasilien

For mange står Maj i kofirmationerstegn. Det gjorde det også for en af vores kunder. Her havde barnet så ønsket sig et svømmetema til sin konfirmation og vi fik en lidt anderledes opgave om at lave 4 forskellige slags badehætter: Én slags med gæsternes navne på som indbydelse, én slags med konfirmantens navn på til bordet, én slags med de enkelte deltageres navne på som bordkort og sidst men ikke mindst én speciel designet badehætte som kun ham konfirmanden har i hele verden. Det var en ret fed opgave.

Midt i Maj var jeg så selv inviteret til Brasilien af tidl. e-handelschef for bilka.dk sammen med 4 andre danskere for at holde oplæg til en af verdens største e-handelskonferencer ”Vtexday” med 14.000 deltagere. Igen, fuldstændig surrealistisk og ufatteligt stort, men så ved de da også allerede hvad Watery er i Brasilien, hvis vi nu en dag udvider dertil. Men udover mit eget oplæg, så var det mest af alt en tur hvor jeg tog hovedløst meget inspiration med hjem til forbedring af Watery.dk fra cheferne bag Bestseller, Asos.com, Netflix mfl.

Umiddelbart efter min hjemkost fra Brasilien, hvor Mathias i øvrigt sørgede for at alle jeres pakker stadig kom ud til tiden dagen efter bestilling, så var Watery nomineret i hele to priser til E-handelsprisen afholdt af Foreningen for Dansk Internethandel. Nemlig til ”Årets ener” og ”Bedste nye e-handelsvirksomhed”. Her vandt Watery som bekendt ”Årets ener” og blev d. 5 bedste nye e-handelsvirksomhed efter et stort awardshow. Endnu en fuldstændig urealstisk oplevelse, som endnu engang bekræftede mig i mit bagvedliggende hårde arbejde med Watery. Vil i læse mere om dette skrev jeg dette indlæg tilbage i Maj.

Juni og Juli – En masse forsendelser

I løbet af Juni og Juli var fokusset på at få styr på en stigende mængde af forsendelser fordi danskerne pga. den hede varme i ekstraordinær grad havde brug for bikinier og badeshorts. Så det gik de to måneder i det store hele med.

August – Efterårskollektioner

Tilbage igen i slutningen af August kom de længe ventede efterårskollektioner fra først Arena, så Speedo og til sidst Funkita/Funky Trunks hjem. Det betød at der i løbet af en uge blev oprettet knap 400 nye produkter med alverdens forskelligt lækkert badetøj.

 

September – Watery 3.0

Den ene forbedring, der i løbet af 2018 har optaget min tid og interesse allermest, var et projekt Mathias og jeg søsatte de første tanker til i slutningen af Januar.
Baggrunden var at vi siden startet havde bygget Watery.dk på en skabelon i shopsystemet da dette var billigere i starten, men dette begyndte at give større og flere problemer efterhånden som jeg ønskede flere funktioner og der kom en stigende mængde produkter og besøgende.
Så vi valgte at starte helt forfra og kode hele siden fra bunden. En opgave der var større end først forventet, da jeg blev med at komme med nye funktioner der også liiige skulle implementeres.
Så den første deadline i Maj blev hurtigt rykket gang på gang helt indtil vi endte her i September. Men så var platformen også klar.
I dag kan jeg se tilbage på den bedste strategiske investering til dato – både fordi jeg kan se på tallene at i sætter pris på shoppens nye funktioner og nemhed, men også  den feedback jeg rent faktisk får i chat og efter køb. Det er lige fedt hver gang.
Nå, men det gik hele september ellers med, da det sidste en gang for alle skulle færdiggøres.

Oktober – 2 års fødselsdag, video-optagelser, selfmade, nye plakater

Oktober startede hårdt ud med en overvælden 2 års fødselsdag for Watery. Her slog vi den tidligere omsætningsrekord på én dag fra Black Friday året før. Dét var fedt.

Dernæst stod den på stadig lidt hemmelige video-optagelser med Watery-ambassadør Rasmus Udbye og Krestian. Jeg har nemlig et mål om at bringe endnu mere af min og vores ambassadøres viden om vores mange svømmeprodukter ud til jer på en let og fordøjelig måde – og her kommer video til at spille en central rolle. Optagelserne foregik både i vand og på land. Dette bliver klar formentligt i løbet af Januar i år, men se et lille sneak peak derfra her.

 

I Oktober udkom en anden virksomhed, Lunarway, med en konkurrence til iværksættere ved navn Selfmade. Hertil lavede de en række videoer om andre iværksættere, heriblandt Watery.

I slutningen af Oktober blev Jonas også færdige med de nyeste svømmeplakater. Og de er allerede gået rent ind her til jul, hvor en del af de nye allerede er ved at være udsolgt igen. Det bekræfter mig i at Watery skal blive ved med at udvikle nye og anderledes produkter, som ingen af de andre svømmeshops har. Så det kommer der meget mere af i det nye år

November – Black Friday, 60 ambassadører

November stod 100% i Black Fridays tegn. Det er en vaskeægte festdag for alle webshops som Watery og nok min personlige yndlingsdag på året. Og det udvikledes sig hurtigt til den langt, langt største dag i Watery´s historie – både målt på besøgende på shoppen, antal bestillinger og telefonen og livechatten gløede hele dagen. Vi nåede knap 1.000 ordre på de 24 timer – hvilket også betød at 10 unge drenge nærmest i 12 timer i træk pakkede jeres mange bestillinger til langt ud på natten. En lille ”sjov” bemærkning fra dagen er at jeg ved en fejl kom til at sætte en svømmetaske ned fra normalt 469 til 124 kr i stedet for de planlagte 248 kr. Fejlen opdagede jeg 10 minutter senere – men da var alle 26 tasker i den farve allerede solgt. Der var nogen der fik en rigtig billig julegave der, hva.

Noget af det der også gjorde dette muligt var også at knap 60 af de bedste svømmere havde indvilliget i at reklamere lidt for Watery i dagene op til. Det var monster-fedt at opleve den opbakning til Watery fra så gode og respekterede svømmere. Med den kampagne nåede Watery ud til lige knap 70.000 svømmere, opslagene fik tilsammen 5.400 likes og 11.000 var inde på Watery.dk´s Instagram profil.

December – Jul

Ja, i December blev der ikke rigtigt tid til andet end at sørge for at jeres bestillinger kom ud lynhurtigt og før juleaften. Og det var også det vigtigste. Alt blev leveret til tiden, men det er ikke nogen hemmelighed at der på kontoret overalt flød med oppakkede papkasser, pakkelabels, henlagte produkter osv. Men det så i selvfølgelig ikke. Alt i alt blev December endnu en rekordmåned ligesom alle de 11 foregående.

Også alt andet end højdepunkter

Samlet set når jeg ser tilbage på ovenstående der er sket i Watery i 2018 er jeg ganske godt tilfreds i forhold til det jeg planlagde op til året. Overordnet har det været et år med fokus på også at komme ud til den mere brede svømmer, hvor jeg har valgt at investere rigtig mange penge og ikke mindst timer i at ligge et virkelig godt fundament til 2019 og fremadrettet.

Dog har det bestemt heller ikke været lutter højdepunkter og det føler jeg er vigtigt at understrege. Jeg kunne nemlig nævne lige så mange knap så fede episoder som ovenstående fede ting, men disse episoder tages naturligt nok internt og er derfor svære at nævne. Dog kan jeg nævne at jeg f.eks. bestilte lidt for mange varer hjem på én gang i August, da specielt et af mærkerne viste sig ikke at sælge som forventet og vi dermed brændte ind med for meget i forhold til likviditeten (men det er heldigvis løst nu). En anden ting var at 2018 også blev året hvor Watery´s direkte konkollegaer for alvor også fik øjnene op for Watery - på godt og ondt. De ville åbenbart hellere fokusere på Watery frem for deres egen forretning, men det bestemmer de jo også selv. I hvert fald har det bare gjort min personlige sult til at give jer som kunder i Watery en langt, langt bedre kundeoplevelse, således i ikke engang vil overveje andre shops, når det handler om svømmeudstyr og badetøj. Er det ikke en aftale, bare dig og mig imellem? ;)

 

Hvad så med 2019?

Så nåede vi helt ned i bunden af 2018, i øvrigt imponerende hvis du stadig er med, men dermed blev det også tid til at kigge lidt ind i 2019. Et år jeg ser ufatteligt meget frem imod.

Grundlæggende kommer jeg til at fokusere på de samme tiltag som i 2018 – Mere viden om vores produkter ud til jer gennem video og tekst, dagligt fokus på forbedring af din oplevelse på webshoppen samt ikke mindst bedre og hurtigere service på chat, mobil og email.

Dertil kan jeg også ligge en lille afsløring om at jeg i smug de sidste 3 måneder har forberedt at Watery her i Q1 kan åbne i både Sverige og Norge, således resten af Skandinavien også kan få glæde af os.

Jeg håber inderligt du stadig vil være med på rejsen – jeg er klar som aldrig før til at give dig en kundeoplevelse ud over det sædvanlige!

Daniel Johannesen,
TeamWatery chef

Anbefalet til dit køb

32% køber disse produkter sammen med din kurv

Luk kvikshop
Luk
  • Søgeresultater
  • Produkter

Søgeresultater

    Ingen resultater for ""

    Spørg vores kundeservice

    Ring til os

    71 74 71 94

    Skriv til os

    support@watery.dk

    Åbningstider

    Ma-Fr: 08-22 / Lø-Sø: 10-22

    Chat med os

    I højre hjørne