Tilbage til oversigten

Sådan kommer du af med vandskræk

Vandskræk - også kaldet hydrofobi eller aquafobi - er en af de mest hyppige fobier mennesker lider af. Faktisk er ca. 1 ud af 50 ramt af vandskræk i en eller anden form. Det kan variere meget, hvor udpræget angsten er fra person til person, samt hvor voldsom reaktionen er for at komme i kontakt med vand.

Den mest almindelig kendte hydrofobi-grad er dem, der ikke kan holde ud at få hovedet under vand. De fleste i denne gruppe har et mere eller mindre okay forhold til vand, bare så længe de ikke skal dykke eller svømme butterfly. I den anden ende af spektret finder vi dem, som er angste ved bare at få fødderne i vand eller endda at skulle drikke vand.

Fælles for alle de forskellige fobi-grader er vandskræk, men der er heldigvis gode nyheder. Det er nemlig forholdsvis nemt at slippe af med hydrofobi, hvis man blot giver det tid og griber det rigtigt an.

Hvad er vandskræk?

Som alle andre fobier så rodfæster vandskræk sig som en angst, der kan give en kraftig respons hos personer, der lider af det, når de kommer i kontakt med vand. Det findes der flere forskellige årsager til, men i bund og grund handler det om den menneskelige forsvarsmekanisme.

For det er ikke unaturligt, at den menneskelige hjerne opfatter vand som farligt, da hjernen evolutionsmæssigt har lært, at man kan drukne. Denne forsvarsmekanisme omkring en trussel mod vores ve og vel, kan tøjles på mange måder - og derfor opleves vandskræk også i forskellige grader.

Men hvad er vandskræk så? Jo, det er følelsen af tab af kontrol - særligt at få hovedet under vand, hvor man ved, man ikke kan trække vejret. Så har man ikke lært at omgås vand fra helt lille eller har haft én eller flere uheldige og faretruende oplevelser med vand, så vil man kunne udvikle vandskræk. Man kan endda udvikle vandskræk, hvis ens forældre lider af denne fobi, og heraf - bevidst og ubevidst - kan være blevet "opdraget" til, at vand er farligt.

Men frygt ej - det er aldrig for sent at takle sin fobi, og man kommer langt, hvis man kan svømme.

Små skridt og plads til usikkerhed omkring vandskræk

Uanset hvilken fobi det er, man prøver at komme til livs, så er det altid vigtigt at tage sig god tid. Det gælder også for vandskræk, for forcerer man iveren for at komme af med sin vandskræk, så kan den hurtigt gøre fobien endnu værre.

Derfor er vandskræk - og mange af måderne til at komme af med den på - en tillidsøvelse. Både overfor sig selv, men også fra ens omgivelser. Stort set alle der forsøger at komme af med deres vandskræk, har stor gavn og glæde af en træningsmakker, der kan svømme. Den person kan nemlig være med til at give et fast holde- og støttepunkt i vandet, hvilket er en stor hjælp - også selvom man kan bunde.

For en af de største udfordringer ved at komme sin vandskræk til livs, er ved at tøjle den panik, som kan indfinde sig, så snart man kommer i nærheden af vand. Og den får man ikke under kontrol, ved at hoppe i den dybe ende og så prøve sig frem derfra.

Derfor er der også en række simple, men yderst effektive trin man kan følge, for at være sikker på, at man tager det hele i det rette tempo.

Start i et svømmebassin på lavt vand

Det er vigtigt, at man hele tiden føler en form for kontrol, når man har vandskræk og skal til at lære at tøjle den. Selv det mindste tab af kontrol, kan trigge panikken og give en rigtig dårlig oplevelse fra start.

Derfor er det også bedst at starte i et svømmebassin, hvor man nemt kan bunde og vandet ikke er for koldt. På den måde kan man gå rundt i vandet til anklerne, knæene eller livet, men stadig være tæt på en kant, mea kan gribe fat i eller kravle på land ved.

Det kan for nogen være mere fristende at starte ved havet, hvor man kan soppe i bare tæer. Det kan også være fint, men havet kan med strømning være ekstremt uforudsigeligt, så det anbefales ikke som start til personer med vandskræk.

Kom i vandet i et roligt tempo

Det kan måske virke simpelt, men for mange er det, det svære første skridt - at komme hen til vandkanten. Herefter kan man sætte sig på på vandkanten med benene i vandet, og her er det vigtigt, at man sidder og mærker vandet indtil man er klar til at hoppe i. 

Når du først føler dig tryg ved det, så kan man prøve at hoppe i vandet til knæene eller hofterne og så op og sidde på kanten igen. Denne proces må gerne gentages nogle gange, indtil du er helt tryg ved at stå i vandet.

Find ro ved at være i vandet

Kan man først stå i vandet og ikke føle ubehag ved det, er man allerede kommet langt med sin vandskræk. Herfra handler det stille og roligt om, at få mere og mere af kroppen ned i vandet.

Dette gøres nemmest ved at bøje i knæene, så kroppen bevæger sig langsomt ned i vandet. Først til navlen, så omkring brystregionen og så skulderne - og herefter op og stå igen. Denne bevægelse kan igen gentages indtil man føler sig fint tilpas ved at have vand omkring skulderne.

Ved denne øvelse er det vigtigt, at overbevise hjernen om, at det ikke er nødvendigt at kunne svømme, da man kan bunde.

Ned og ligge i vandet

For at kunne svømme og komme vandskrækken helt til livs, så er det helt essentielt, at man kan ligge i vandoverfladen. Her bliver din øvelseskammerat virkelig en vigtig brik. For den nemmeste måde at lære det på er, at blive trukket rundt i vandoverfladen i begge hænder. Det er stadig vigtigt, at begge parter kan bunde!

Mens du bliver trukket rundt i vandoverfladen, er et vigtigt at lægge mærke til sin vejrtrækning - den skal helst være lige så normal, som da man stod i vandet. Vejrtrækning er en af de vigtigste redskaber til at bevare bevare roen i vandet.

Næste skridt - Lær at svømme

For mange er kampen over vandskræk vundet, ved bare at kunne opholde sig i vand, men nu har man jo faktisk hele fundamentet for at lære at svømme, og dermed helt slippe af med sin vandskræk.

Det er selvfølgelig noget af en opgradering, men det findes der heldigvis en masse gode råd til. Blandt andet hvordan man får styr på angsten for at svømme eller læse om de bedste råd til svømning fra Waterys egen Daniel.

Det rette udstyr kan gøre en stor forskel på vandskræk

For at overkomme vandskræk er rent mod og viljestyrke en ting - man dog kommer langt med. Noget andet er at bruge svømmeudstyr, der kan hjælpe med at dæmpe angsten og fungere som en sikkerhedsventil. Det gælder både for små børn og voksne. Derfor er der også forskellige udstyr, som kan hjælpe alt efter, hvor langt i processen man er, og hvor meget hjælp man har brug for.

For at gøre det lidt mere overskueligt, har vi samlet det i vores egen lille liste:

  • Svømmevest - Er både for børn og voksne, og giver en god opdrift af hele overkroppen, så det bliver nemmere at holde hovedet oven vande, og dermed undgå panik.
  • Svømmevinger - Passer bedst til børn, da deres opdrift sjældent er stor nok til at kunne bære en voksen
  • Svømmebælte - Et svømmebælte passer derimod til både børn og voksne og give en god opdrift af hofte regionen, så det bliver nemmere at ligge korrekt i vandet, når man skal lære at svømme.
  • Noodle aquaorme - Passer godt til dem der efterhånden føler sig godt tilpas i vandet, men har brug for hjælp til at holde overkroppen i vandoverfladen. Her kan man ligge på maven i vandet og have den under armene.

Der findes mange muligheder for at udforske og takle sin vandskræk og hvordan man kommer den til livs. Mange svømmeklubber og idrætsforeninger har forskellige hold, der alle fokuserer på vandskræk og hvordan man bedst takler den. Vi vil derfor anbefale, at tjekke oversigten af svømmeklubber i Danmark og finde den der er nærmest dig og hvilke muligheder de tilbyder.

Bliv glad for vand - selv med vandskræk

Det er ikke alle, der fra den ene dag til den anden bare kan overkomme deres vandskræk, men de fleste når til et punkt, hvor de føler sig tilpasse i vandet. Og allerede det er jo et stort skridt.

Derfor er det også værd at nævne, at mange der føler sig godt tilpasse i vandet, stadig kan have en vandskræk i forhold til vand, hvor de ikke kan se bunden. Det kan f.eks. være i havet eller badesøer. Dette er ligeså meget en fobi for det ukendte blandet med vandskræk, som kan give en yderst irrationel frygt, man dog stadig skal tage seriøst.

Af disse grunde er det også vigtigt hele tiden at kende sine grænser, mens man også prøver at udfordre dem. Hvis man kan flyde og svømme på et basis-niveau, vil man kunne klare de fleste frygtsomme situationer på vandet. Derfor er det også en god ide at have rådene fra DGI's svømmeunderviser i baghovedet:

  1. Få tillid til vandet
  2. Fokusér på færdigheder
  3. Få indsigt i hvad der sker i vandet

Og her til slut for at citere Otto Brandenburgs ord fra filmen Bertram: "Alle kan svømme. Der er bare nogen, der ikke har lært det endnu". Rigtig god tur i vandet!

Billigst eller prismatch

Vores pris-robotter opdaterer dagligt alle vores priser ift. konkurrenterne. Misser de, så udnyt vores prismatch med svar indenfor 24 timer.

+310.000 glade kunder

Med +6 år i markedet, så har vi hjulpet flere end nogen andre med udstyr til vandsport. Heldigvis kan vi prale af 5.200 5-stjernede anmeldelser (4,7 ud af 5.0).

08-22 support

Vi er sat i verden for at hjælpe. Derfor er vores kundeservice åben mandag til fredag fra 07 til 22 samt lørdag og søndag mellem 09 og 15. Kontakt os på chat, telefon og mail.

1 dags levering

Det kan du opnå ved bestilling før kl. 22:00 alle ugens dage - også i weekenden. Vi sender med DAO, Bring og GLS. Gratis fragt over 599 kr.

Julegave?

Vi hader stress. Derfor har du god tid til at bytte julegaven. Vi bytter indtil 12.01.23. Returnering tager 1-4 dage og behandles indenfor 24 timer.

Psst.. tilmeld dig Watery´s nyhedsbrev og få en gratis gave med i din bestilling (værdi: 89 kr.)

Afmelding kan altid ske. Forvent ca. 1 ugentlig mail. Ved tilmelding accepteres vores persondatapolitik.