Tilbage til oversigten

Butterfly - Lær at svømme rigtig butterfly med disse 7 steps

Butterfly er en svømmestil der bliver svømmet på brystet. Begge arme bevæger sig symmetrisk, ledsaget af ”butterfly-sparket”. Mens andre stilarter som brystsvømning, crawl, eller rygcrawl kan blive svømmet tilstrækkeligt af begyndere, er butterfly et vanskeligere tilfælde, der kræver god teknik samt stærke muskler. Det er den nyeste svømmestil svømmet i konkurrence.

boxlink]Fik du læst: Bliv bedre til crawl
/boxlink] 

Lær at svømme butterfly korrekt i 4 steps

Timingen er den vigtigste del af butterfly.

1)”The Catch”

  • Fremskyd kroppen for at skubbe vandet tilbage.

  • Fingrene bør pege nedad, mens håndfladerne vender tilbage.

  • Tænk over at bøje albuerne så underarmen vinkler lodret.

  • Armene skal være bredt fra hinanden

 2) Presset på vandet

  • Driv kroppen frem med hage og bryst.

  • Hagen bør ikke blive gemt eller dykke ned.

  • Hvis du går for dybt, kan du ende med at gå helt i stå.

  • Tre handlinger skal ske sammen:

  • Tryk kroppen frem

  • Hænder og arme skal ”fremad”.

  • Spark!

3) Bensparket

  • To spark pr. armtag. Det er vigtigt at de er lige store i kraft og størrelse.

  • Hold knæene nedad, ellers vil dine fødder ryge op ad vandet.

4) Vejrtrækning

Hvis du trækker vejret for dybt eller på det forkerte tidspunkt vil ødelægge et godtstrøg. Nøglen ligger i at trække vejret fremad og, at have en sen vejtrækning. Ydermere skal du forsøge at trække vejret så tæt på vandoverladen som muligt, så du ikke ryger for langt op.

7 gode råd til at svømme butterfly

  1. Afslappede fodled sikrer den bedste afvikling af bølgebevægelsen.

  2. Hovedet er styrende og igangsættende for bevægelsen. Det er ikke nok at lave svaj i hofterne, hvis ikke nakken bøjes i trykfase og fremadføring.

  3. Tænk armtaget som en træk-fase og en tryk-fase, hvor "tryk" skal hjælpe dig til at få armene op og fri af vandet.

  4. Bløde hofter! Smid den kolde nordbo fra dig – og tænk frække hofter!

  5. Sørg for at få din isætning i langt ude – med et ”smalt” udgangspunkt.

  6. Hvis du løfter hovedet for højt i vejrtrækningen, laver du en bevægelse, der går mod den naturlige kropsbølge. Træk derfor vejret lige henover vandoverfladen. Kig evt. ned mod vandoverfladen, når du trækker vejret. Øjnenes fokus vil hjælpe dig med hovedets placering.

  7. Isætning skal være på midteraksen og ikke ”for bred”.

I videoen nedenunder ses et godt eksempel på hvordan butterfly skal svømmes:

Billigst eller prismatch

Vores pris-robotter opdaterer dagligt alle vores priser ift. konkurrenterne. Misser de, så udnyt vores prismatch med svar indenfor 24 timer.

+310.000 glade kunder

Med +6 år i markedet, så har vi hjulpet flere end nogen andre med udstyr til vandsport. Heldigvis kan vi prale af 5.200 5-stjernede anmeldelser (4,7 ud af 5.0).

08-16 support

Vi er sat i verden for at hjælpe. Derfor er vores kundeservice åben mandag til fredag fra 08 til 16 samt lørdag og søndag mellem 09 og 15. Kontakt os på chat, telefon og mail.

1 dags levering

Det kan du opnå ved bestilling før kl. 22:00 alle ugens dage - også i weekenden. Vi sender med DAO, Bring og GLS. Gratis fragt over 599 kr.

Julegave?

Vi hader stress. Derfor har du god tid til at bytte julegaven. Vi bytter indtil 12.01.23. Returnering tager 1-4 dage og behandles indenfor 24 timer.

Psst.. tilmeld dig Watery´s nyhedsbrev og få en gratis gave med i din bestilling (værdi: 89 kr.)

Afmelding kan altid ske. Forvent ca. 1 ugentlig mail. Ved tilmelding accepteres vores persondatapolitik.