Watery.dk

Daniel Johannesen

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Hvad leder du efter?

Luk søgning

Din kurv - produkter

Super checkout tilbud

TYR
69 kr Vejl.: kr   Normalpris
Watery
30 kr Vejl.: 99 kr   Normalpris
Triswim
65 kr Vejl.: 79 kr   Normalpris

Disse andre produkter anbefaler vi sammen med din nuværende kurv

Svømning i vinterferien? Find de bedste tilbud på udstyr / badetøj her ➜

Mange tænker svømning, som en sportsgren hvor man bare svømmer frem og tilbage i flere timer i de...

Jeg er 20 år gammel og indehaver og ide-mand af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

9 Grunde til at du burde starte til svømning LIGE nu

Opdateret sidst d. af Daniel Johannesen Læsetid: ca. 4 minutter.

Mange tænker svømning, som en sportsgren hvor man bare svømmer frem og tilbage i flere timer i den samme pool.

Og ja, det gør man også.

Men det kan faktisk også være rigtig fedt.

Især når du kender til disse 9 grunde til at du også burde starte seriøst med svømning i dette øjeblik.

For så tror jeg du vil være overbevist med det samme og formentligt allerede på vej ned i svømmehallen.

Det er faktisk bevist at svømning skulle være en af de bedste sportsgrene at dyrke både som gammel og ung, når det kommer til at forbrænde mest fedt, komme i bedst form og ikke mindst styrke leddene.

Skal vi komme i gang?

Dette er fordelene ved at svømme:

  1. Svømning hjælper til at holde vægten

  2. Svømning reducerer stress niveauet

  3. Du bliver glad i låget af svømningen

  4. Svømning styrker musklerne

  5. Svømning er (næsten) uden mulighed for skader

  6. Det forbedrer din søvn.

  7. Svømning er sved-fri

  8. Svømning sænker risikoen for sygdomme

  9. Svømning er for alle

Ønsker en uddybning af de forskellige fordele?

Læs med herunder:

  1. Svømning hjælper til at holde vægten

Når du svømmer, så forbrænder du omkring 350-400 kalorier. På den måde slår 30 minutter svømning klart 30 minutters gå, løb eller cykling samtiidg med at du undgår at stå nede i et kedeligt fitnesscenter.

  1. Svømning reducerer stress niveauet

Og det er faktisk ikke for sjov. Når du svømmer, så ligger du som udgangspunkt bare for dig selv uden at skulle højde for hvad andre laver. Tankerne kan flyde lige hen hvor du ønsker, og det er bare afstressende. Specielt efter en lang dag på arbejdet/i skole. På samme tid hjælper svømningen med at øge selvtilliden og troen på en selv, fordi man bare er sig selv i vandet.

  1. Du bliver glad i låget af svømningen

Et nyere studie har vist at svømmere, uanset niveau, har mindre tendens til at blive deprimmeret, blive sur eller forvirret mens og lige efter de har svømmet. Dette betyder samtidig at ikke-svømmere og amatører kan føle sig lige så gode som konkurrence svømmerne pga. den udløsning af “feel-good” hormoner i kroppen under svømningen.

  1. Svømning styrker musklerne

At trække igennem vand kan være op til 44 gange tungere end trække gennem luften, hvilket betyder du er nødt til at bruge flere muskler for at svømme igennem vandet. På den måde fungerer vandet også som en form for kilo eller maskiner i styrketræningscentret, men uden at du behøver anskaffe dig alle mulige remedier.

  1. Svømning er (næsten) uden mulighed for skader

Når du svømmer, så bærer du kun 10% af din egen vægt på grund af vandet der i høj grad istedet bærer dig. Samtidig med det er det nemt at bevæge sig i vandet ligesom at ledene stort set ikke bevæger sig, og dette tilsammen betyder at svømning i høj grad er nærmest umuligt at få skader i i forhold til mange andre sportsgrene som fodbold, styrketræning og løb.

  1. Det forbedrer din søvn.

Et studie har vist at personer, der kontinuerligt svømmer et par gange om ugen, er mere tilbøjelig til at sige at de har haft en god nats søvn i forhold til ikke-svømmere. Svømmere undgår altså irreterende søvn-problemer som at stå for tidligt op eller at snorke.

  1. Svømning er sved-fri

Nok den største fordel i forhold til løb, styrketræning, cykling mfl., men det er faktisk rigtig nok. Eller sådan næsten. For du sveder (selvfølgelig) stadig når du svømmer, faktisk en hel del hvorfor det er MEGET vigtigt, at indtage vand under svømningen, men du mærker det på ingen måde. Derfor vil du heller ikke opdage at føle dig over-ophedet eller føle dig svedig, da vandet omkring dig hele tiden køler dig ned.

  1. Svømning sænker risikoen for sygdomme

Udover at svømning som sportsgren er (rigtig) god mod forebyggelse af hjertekarsygdomme og generelt giver en god kondition, så har det også vist sig at sænke ens blodsukker-niveau, sænke blodtryk og formindske dårlig kolesteraol i blodet. På den måde er du altså, ved at dyrke svømning kontinuerligt, i mindre grad i risiko for at få type 2 diabeteres, hjerte problemer og problemer med led.

  1. Svømning er for alle

Der er vitterligt ikke nogen alders-grænse eller andet for svømning. Alle kan komme til at svømme over et par uger såfremt de vil. Og når de først har det lært, så kan man svømme på ligepræcis det niveau man ønsker. Derfor er det også både nyfødte såvel som 80 årige der svømmer. Dertil er svømning også særligt godt for gravide kvinder, da det hjælper dem med at slappe og opnå en højere flexibilitet.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Bemærk at din kommentar først vises, efter den er blevet godkendt af en administrator.

Læs også disse artikler om samme emne