www.watery.dk

Daniel Johannesen

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Din kurv - Din kurv -

3 for 2´s pris Lageroprydningen er i fuld gang - Vælg 3 produkter fra denne kategori og få 1 gratis - Klik her

Vil du have effektiv, sjov og udbytterig konditionstræning, er vandgymnastik et rigtigt godt valg...

Jeg er 20 år gammel og indehaver og ide-mand af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Alt du skal vide om vandgymnastik

Opdateret sidst d. af Daniel Johannesen Læsetid: ca. 9 minutter.

Vil du have effektiv, sjov og udbytterig konditionstræning, er vandgymnastik et rigtigt godt valg. Her bliver du sammen med de øvrige deltagere på dit træningshold guidet af en professionel instruktør med forskellige øvelser og bevægelser i vandet.

Det er ideel træning for dig, som har brug for en skånsom, men udfordrende træningsform. I vandet belastes dine led ikke, og med den høje modstand fra vandet er der garanti for en høj puls.

Herunder kan du læse mere om de fysiske og mentale fordele ved at dyrke gymnastik i vandet, og du får råd til at komme godt i gang med træningsformen.

Hvad er vandgymnastik?

Gymnastik i vand er effektiv helkropstræning, hvor du laver øvelser, der kan foregå med og uden redskaber. Lider du af muskel- eller ledskader, er træningen ideel for dig. Når du bevæger dig i vandet, er der ingen stød, som påvirker dine led negativt. Derfor er der mange gigtpatienter, der vælger at dyrke gymnastik i vandet.

Der er god modstand i vandet, som skaber fysiske udfordringer for dig uden at belaste dine led og muskler. 

Når du laver gymnastik i vandet, får du aktiveret mange flere og små muskelgrupper, end du ellers ville med konventionel gymnastik eller fysisk træning. 

Der er mænd og kvinder i alle aldersgrupper, der dyrker gymnastik i vand. Træningen foregår primært på hold, hvor du kan tilmelde dig i forhold til et bestemt niveau. 

Med træning i vand er det ikke kun musklerne, led og hjerte-karsystem, du styrker. Du får også rørt lattermusklerne, da mange bevægelser og øvelser bliver sjove at lave i vandet, hvor du lærer nyt om din krop. 

Du kommer til at få en sjov, intens og effektiv træning med vandgymnastik. For mange mennesker er det netop det sjove element, der er med til at skabe motivation for at være fysisk aktiv.

Kom i gang med vandgymnastik

Det kræver ingen forudgående træning eller erfaring med motion at komme godt i gang med gymnastik i vand. Det er en populær træningsform, og derfor finder du tilbud om hold i mange af landets største byer. 

Træningen vil foregå i en svømmehal. Når du deltager på et hold, vil et område af et bassin i svømmehallen blive skærmet af, så du og dit hold kan få frihed til at være aktive med jeres træning. 

Når du vil finde det helt rette tilbud og komme godt i gang med at dyrke gymnastik i vand, kan du bruge følgende mini-guide:

  1. Start med at søge efter træningstilbud på nettet (Enten med bred eller snæver søgning)
  2. Dan dig et overblik over tilbud (Der kan være særlige hold, som udbydes i forskellige byer)
  3. Tilmeld dig med en digital registrering 

Er du bosat i det nordlige Sjælland, kan du med en søgning på Google finde frem til, hvilke svømmehaller i dit nærområde, der udbyder hold. Du kan også lede på Facebook, hvor der ofte findes sider eller grupper for lokale aktiviteter. Hvis du for eksempel leder efter vandgymnastik i Nordsjælland eller – endnu mere specifikt – vandgymnastik i Ringsted, burde du kunne finde frem til det på Google eller Facebook.

Fordelen ved at søge på Google er, at du får flere valgmuligheder. Der kan være særlige hold, som du ønsker at deltage på. Det kan være et hold for gravide, et seniorhold eller et børnehold, hvis det er din søn eller datter, der vil i gang med sjov træning. 

Særligt om vandgymnastik for gravide 

Med en voksende mave, der bliver tungere og tungere, er træning i vand den perfekte aflastning for din krop. Som gravid er der rig mulighed for at holde konditionen ved lige, få pulsen op og styrke kroppen. 

Med vandgymnastik kan du forebygge smerter i lænd og ryg, og du får skønne og sjove oplevelser på hold med andre gravide kvinder i forskellige aldre. 

Mange gravide kvinder generes af smerter i lænden, ryggen og bækkenet. Når du befinder dig i vand, bliver belastningen og vægten lettet, så du kan bevæge dig mere frit. 

Træningen kommer ikke kun dig til gode. Den påvirker også dit barn positivt.

Du får anledning til at få tid til at forkæle dig selv, når du deltager på et lille hold med andre gravide. I bliver undervist af en instruktør, hvor hver øvelse er nøje programsat i forhold til jeres kroppe. 

I form med vandgymnastik - Kondition, styrke og smidighed

Har du ønsker om at styrke alle led og muskler i kroppen med én og samme træningsform? Vandgymnastik er den perfekte træning til at udvikle konditionen, få øget styrke i kroppens store muskelgrupper og til at opnå en øget smidighed i leddene. 

Fremfor at træne i maskiner eller med vægte får du en naturlig modstand fra vandet. Denne giver dig samme effekt som træningen med styrkeredskaber. Den helt store fordel er blot, at du ikke risikerer at overbelaste dine led, når du træner i vandet. 

I det lune vand bliver alle muskler varmet op, så du kan træne både de store og små muskelgrupper. Dette giver dig øget fleksibilitet i kroppen, som vil komme dig til gode i hverdagen. 

Du får både mentale og fysiske fordele ved at dyrke gymnastik i vand såsom:

  • Effektiv og udfordrende træning af hele kroppen
  • Øget smidighed 
  • Smerteforebyggelse 
  • Mulighed for at deltage på et hold, der matcher dit niveau
  • Sjov og afvekslende træning 
  • Forbedret kondition og styrket hjerte-karkredsløb
  • Skånsom træning for dig med fysiske problemer 

Når du vil i form, er det vigtigt, at du tilmelder dig et hold, som svarer til dit niveau. Hos mange af de større foreninger, der tilbyder vandgymnastik, kan du vælge hold i forhold til træningserfaring.

Du får størst udbytte af træningen, når du deltager på et hold, hvor du bliver undervist i øvelser, der passer til dig i sværhedsgrad.  

Vandgymnastik øvelser

Når du instrueres, vil du komme til at arbejde med forskellige øvelser. Nogle udføres med redskaber i form af skumgummi, mens andre er uden. 

Opvarmnings- og standardøvelser 

Den første del af træningen vil som regel begynde med opvarmning. Det er vigtigt, at dine muskler er varme, så du kan få fuld bevægelsesfrihed i vandet og undgå skader fra overstræk. 

Her vil du lave øvelser med udstræk af ben, ryg og arme, og det vil ofte være genkendelige øvelser, som du også kan udføre på land. I vandet vil der være øget belastning som følge af vandets modstand. 

Træning med skumgummiredskaber 

Redskaber af skumgummi er perfekt træningsudstyr til vandgymnastik. Disse giver dig masser af træningsvariationer, så du kan ligge i vandret position under krævende øvelser. Der findes mange forskellige designs og udgaver af skumgummiredskaber. 

Vandets modstandskraft gør, at du som udgangspunkt ikke har brug for vægte for at få fysiske udfordringer i vandet. 

For de mest øvede hold kan der gøres brug af reelle vægte. 

Uanset hvilket tilbehør der anvendes, vil du kunne låne det af den svømmehal, du træner i. Der er også mulighed for at købe det selv, hvis du har fået smag for træningen og ønsker dit eget udstyr.  

Udstyr til vandgymnastik

Når du dyrker gymnastik i vand, er udstyr med til at give dig en mere alsidig, komfortabel og udfordrende træning. Du kan blandt andet gøre brug af følgende tilbehør:

  • Aquaorm (Også kendt som ”skumstang”)
  • Svømmeur 
  • Finger paddles 
  • Træningsbånd/træningselastikker
  • Skumbræt/svømmeplade
  • Næseklemme 
  • Badehætte og badetøj 
  • Svømmetaske 
  • Dykkerbriller 

Udstyr til vandgymnastik findes både i form af træningsudstyr og personligt tilbehør. Badetøj, svømmetaske og næseklemme er basisudstyr, mens aquaorm, svømmeur og finger paddles er udstyr, der kan gøre din træning mere effektiv og motiverende.

Når du går op i din træning, har du brug for det bedste udstyr til dine behov. Generes du nemt af vand i næsen, har du brug for en næseklemme, så du får behagelige træningsforhold. 

Din komfort i vandet er altafgørende for, at du får en sjov, udbytterig og effektiv træning. Her er det vigtigt, at du går op i at vælge den bikini, badedragt eller badebukser, der passer til dine ønsker. 

Hvem kan gå til vandgymnastik?

Alle og enhver kan begynde til vandgymnastik og få masser af sjove, udfordrende og effektive træningstimer. Der er ingen krav om erfaring med hverken svømning eller gymnastik, da træningen foregår under kyndige instrukser fra underviseren. Du bliver guidet og kommer til at være på et hold med andre, som er på samme niveau som dig.

De mange holdmuligheder afspejler populariteten omkring træningsformen. Børn, voksne og seniorer kan alle komme til at nyde godt af de mange fordele ved træningen, som kommer dem til gode i dagligdagen. 

Du får en mere smertefri hverdag, når du træner på en måde, som ikke belaster dine muskler og led, og du får øget kondition, så du generelt får et større, fysisk overskud. 

Så længe du har det badetøj, som passer til dine ønsker og behov, kan du komme godt i gang. Når du har tilmeldt dig et hold, kan du låne træningsredskaber i svømmehallen. 

I takt med at du får erfaringer i vandet, kan du supplere med ekstra, personligt udstyr, der gør din træning mere udfordrende, sjovere og motiverende. 

Det kan være et svømmeur, der holder styr på dine data, eller det kan være finger paddles eller svømmeplade, der giver dig alsidige træningsforhold i vandet. 

https://www.hvidovrehospital.dk/afdelinger-og-klinikker/fysio-og-ergoterapeutisk-afdeling/behandlingsforloeb/graviditet-og-foedsel/graviditet/Sider/Traening-for-gravide-i-vand.aspx

https://www.fof.dk/kbh/Kursusoversigt/motion-og-dans/motion/traening-i-vand

https://www.watery.dk/collections/svommeudstyr

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Bemærk at din kommentar først vises, efter den er blevet godkendt af en administrator.

Tidligere sete Vis alle sete
Luk menu

Historik

Luk menu

Anbefalet til dig

Luk menu

Favoritter

Ingen favoritter fundet