Watery.dk

Daniel Johannesen

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

$$

Hvad leder du efter?

Luk søgning

Din kurv - produkter

Kun i Oktober 😍Se alle produkterne her og spar op til -54% 😍 Vilde Oktober-tilbud

Som elitesvømmer bliver du ofte mødt af en travl hverdag, når du både skal passe din skolegang og...

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Sådan holder du bedst styr på din hverdag med svømmetræning, skole og fritid på én gang

Skrevet af Ida Kristensen d. Læsetid: ca. 5 minutter.

Som elitesvømmer bliver du ofte mødt af en travl hverdag, når du både skal passe din skolegang og din træning (og dine venner?). Derudover står din hverdag måske til forandring som følge af et skoleskift fra folkeskolen til gymnasiet eller gymnasiet til en videregående uddannelse?

Der er utallige muligheder og aktiviteter, som du kan bruge din tid på, herunder svømning og skole, men også fester, cafébesøg, ferier, fødselsdage osv. Men uanset hvad kommer du ikke udenom, at døgnet kun har 24 timer, som du kan gøre brug af. For flere, er de 24 timer ikke engang nok til at dække svømning og skole.

Til at hjælpe DIG med at holde styr på hverdagen og få mest muligt ud af døgnets 24 timer, har vi her på Watery sammensat en guide på 4 faser, som alle kan hjælpe dig til holde fokus på processen og opnå dine mål uden af kollapse på de hårde dage!

STEP 1: Accepter

Den første fase lyder langt mere simpel, end den fremstår i den virkelige verden. Accepter, går først og fremmest ud på, at du som svømmer må acceptere, at du ikke kan nå ALT og kun kan være et sted ad gangen. Nogle gange kan du måske både nå at træne fredag aften og tage til gymnasiefest efterfølgende, men her er accepten af konsekvenserne af at deltage i festen også vigtig. Der er intet forkert i at deltage i gymnasiefester og andre arrangementer i ny og næ, men alle valg har konsekvenser, og accepten heraf er umådelig vigtig for dig som svømmer. 

Når du har accepteret at din tid er begrænset, kan du nemmere tage stilling tid hvor, hvordan og med hvem du ønsker at bruge din tid. Der er absolut intet rigtigt og forkert svar på hvordan du skal fordele din tid - din klub kan naturligvis have sat nogle retningslinjer - men resten er bestemt af dig som et helt menneske. 

STEP 2: Afstem og prioriter (sæt et mål)

Anden fase er både den letteste og den sværeste på en og samme tid. Anden fase går i grove træk ud på, at du nu hvor du har accepteret, at døgnet kun har 24 timer, skal afgøre med dig selv, hvad dine mål er som svømmer, og hvordan du skal prioritere din tid for at opnå disse. Et mål kan f.eks. være en kravtid til et bestemt stævne, en finaleplads, en bestemt tid på et bestemt løb, et dansk mesteskab osv. Et mål kan også være bedre restitution, bedre ballespænding, højere træningsfremmøde osv. Vi vil nødigt knus drømme, men i denne fase er det også vigtigt at indfinde sig med, at ikke alle mål er opnåelige (selvom en OL-guldmedalje indrømmet lyder fedt!). For at gøre dine mål mere overskuelige kan du sætte tidsgrænser på for, hvornår du ønsker at have indfriet disse mål. Personligt har det fungeret bedst for mig, når jeg både har haft langsigtede mål og kortsigtede mål, hvor fristen lå inden for et halvt år. At have mål er ikke kun vigtigt for at kunne prioritere din tid, et mål kan også løfte dig og give dig motivation på de mørke dage, hvor hverken krop eller sind fungere - det er jo det store helheds billede der er fedt!

Udover at afstemme dine mål med dig selv, er det også vigtigt at du indvier din træner (og familie såfremt du er hjemmeboende) i dine visioner for fremtiden (hvad end de er kortsigtede eller langsigtede). På denne måde kan dine omgivelser hjælpe dig på vejen mod dit mål. Derudover kan jeg garantere, at det er et kæmpe boost at give dit miljø indsigt og dermed forståelse for, hvad du egentlig render rundt og bruger størstedelen af din fritid på!

OBS! Skriv dine mål ned!

STEP 3: Lav en plan

 Når du har sat et mål, skal du lave en plan. Her er det også en god idé at inddrage både træner og familie. Planen skal bestå at retningslinjer, som du skal indfri for at opnå dit mål. Retningslinjerne kunne f.eks. være ugentlige antal træninger, personlig stævneoversigt, kostplan osv. Når du har en plan, kan du du indvie din familie og dine venner, og hermed aftale hvilke arrangementer du kan deltage i (og hvilke du ikke kan) -og måske endda på tilpasset et par arrangementer efter din plan? 

Når du først har en plan (som du har lavet helhjertet!), er det meget lettere at blive på sporet og tilrettelægge din tid. Men en sådan plan, vil du hurtigt danne vaner. Vaner er ekstremt vigtige (såfremt de er gode naturligvis), og igen især på de dårlige dage eller dagene hvor armene føles som beton. Med vaner lærer du hurtigt, hvad der fungerer bedst for dig, og hvordan disse vaner bedst kan optimeres, så du får det bedst mulige udbytte at dit hårde arbejde!

STEP 4: Hold dig til planen

Selvom det til tider er gråt og trist, er det vigtigt, at du holder fokus på processen. Selvom de fede dage, er dagene hvor hele kroppen fungere og nærmest flyver overvandet, udgør disse dage desværre aldrig størstedelen af dine træningspas.. 

Det er også vigtigt, at du ikke går i byen hver fredag, hvis nu du i planen har tilrettelagt det hårde pace-pas lørdag morgen. Når det er sagt, er der intet galt i at have det sjovt, men alt med måde. Derudover skulle din plan meget gerne give dig et overblik over, hvornår og i hvilke perioder, det er mest oplagt "at have det sjovt", hvad end det nu indebærer - det oplagte bud; sommerferien.

Når du følger planen, er det herudover vigtigt, at du ikke lader dig slå ud, såfremt du ikke får indfriet dine mål på trods af benhårdt arbejde! - Winners are not people who never fail, but people who never quit.

 

Gennemgår du disse faser, vil du lære dig selv som både menneske og svømmer langt bedre at kende, og (forhåbenligt) opnå større overskud i hverdagen.

Watery ønsker dig god sæsonstart og en fortsat god sommer!

Relaterede artikler

- Er det ok at tisse i svømme...

- [GUIDE] Kost til konkurrenc...

- TAK... Watery vinder "...

- #TeamWatery Naya: Det her u...

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Bemærk at din kommentar først vises, efter den er blevet godkendt af en administrator.