Tilbage til oversigten

Hvad er vinterbadning godt for?

For folk der ikke har prøvet det, kan det virke som en helt vanvittigt ide - frivilligt at sænke sig ned i iskoldt vand. Og med det kuldechok kroppen får, kan det virke som en dårlig ide, men faktisk er det lige modsat. Der er mange forskellige helbredsfordele ved at vinterbade, men det kræver selvfølgelig, at man gøre det på den rette måde.

For er man for længe i vandet, kan man få hypotermi, som er en faretruende nedkøling af kroppen, og det er bestemt ikke godt. Men der skal man trods alt være i vandet i noget længere tid, end hvad der er meningen med vinterbadning. Så hvordan vinterbader man så rigtigt? Og hvilket udstyr skal man bruge? Det vil vi nu gøre dig meget klogere på.

Er vinterbadning sundt?

Det korte svar er 'ja, det er sundt', men det skyldes i høj grad de forskellige mekanismer der sker i kroppen, når man hopper i vandet og kommer op af det igen. Hovedsageligt centrerer effekterne af vinterbadning af det kuldechok, man udsætter kroppen for, og den belønning hjernen giver, når man kommer op af vandet.

Den del bliver man meget klogere på, når en læge med vinterbader-erfaring giver sit besyv med om det kolde gys. Så når det kommer til fakta om vinterbadning, er det vigtigt at fokusere på hvad der faktisk sker med kroppen.

Når man nedsænker kroppen i det kolde vand, vil blodkarrene i arme og ben trække sig sammen og dirigere blodet ind i kroppen for at beskytte organerne. Det får blodtrykket til at stiger og hjertet til at slå hurtigere, da hjernen forsøger at beskytte kroppen mod "fare". Når man godt efter kommer op af vandet - og får varmen igen - vil blodkarrene i arme og ben igen udvide sig, og blodet vil igen strømme ud.

Det vil giver en enorm varmefølelse, der kan give en god velvære. Samtidig med at hele denne proces foregår, vil hjernen frigive en masse signalstoffer, som får blodkarrene til at kontrahere og udvide sig. Blandt disse stoffer er der dopamin, som også kan kaldes glædeshormonet. Det er bl.a. derfor det virker som en rar føleles, når man kommer op af vandet igen. Derfor kan vinterbadning også betegnes som motion for blodkredsløbet.

Vigtigt at have styr på sikkerheden

Da vinterbadning godt kan virke som en ekstremsport for kroppen, så er det vigtigt, at man har styr på sikkerheden omkring aktiviteten. For det første er det selvfølgelig vigtigt, at man ikke opholder sig for længe i vandet, da hurtigt vil nedkøle kroppen. Men holder man sig til hurtige dukkert, er det sjældent fare på færd.

Det er også en af grunden til, at vinterbadning langt hen ad vejen ikke har en aldersbegrænsning. Så længe man ikke har et meget forhøjet blodtryk eller seriøse hjerteproblemer, så er man 'homesafe'. Men er det første gang man skal skal kaste sig ud i vinterbadning, er det vigtigt at have styr på baderådene fra Rådet for Større Bade- og Vandsikkerhed for at undgå ulykker.

  1. Ha' styr på vejrforholdene - Vandet skal helst være roligt uden for meget vind og uvejr. Er vandet for oprørt eller strømmen for stærk, kan det være svært at komme op igen, samt for meget vind kan nedkøle kroppen når man er på land.
  2. Bad altid sammen med andre - Med mindre man er en meget erfaren vinterbader, som bader samme sted, så er det vigtigt, at der altid er andre personer tilstede, når du hopper i vandet. Det er din sikkerhed, hvis uheldet skulle være ude.
  3. Pas på glatte overflader - Badebroer og trapper kan være dækket med sne og is, der øger risikoen for at falde. Derfor er det en god ide at bruge et par badesko, der giver et bedre fodfæste og hjælpe på at holde varmen omkring fødderne.
  4. Sænk kroppen roligt ned i vandet - Da man giver kroppen et kuldechok, er det vigtigt at man giver kroppen en chance for at reagere på det kolde vand.
  5. Hold en rolig vejrtrækning - Selvom det kan være fristende at trække vejret hurtigt, når man er i vandet, så er det meget vigtigt at trække vejret roligt. Ellers risikerer man at hyperventilere og dermed besvime i vandet.
  6. Svøm aldrig under is - Da det er meget nemt at miste orienteringer under det kolde vand, kan det være farligt at dykker under is, da det kan være svært at finde det åbne vand igen.
  7. Svømme ikke langt væk fra trappen - Det er vigtigt, at man hurtigt kan komme op igen, og derfor er det særlig vigtigt, at man hele tiden er i nærheden af det sted, hvor man kan komme op af vandet igen.

Derudover er det vigtigt, at man tilvænner sig det kolde vand gradvist, og holder sig for øje, at selv de mest erfarne vinterbadere kun er i vandet i 10-20 sekunder ad gangen.

Er der styr på de forskellige råd og fakta om vinterbadning, så er man mere eller mindre klar til at hoppe i det kolde gys. Det er dog vigtigt, at man også har udstyret i orden - også for at få den helt rigtigt kropslige oplevelse.

Hvilket udstyr skal man bruge til vinterbadning?

For at få den fulde oplevelse, er der noget udstyr man helst skal have styr på. Særligt fordi det er vigtigt hurtigt at få varmen igen, så snart man kommer op af vandet. Det er bl.a. derfor mange vinterbaderklubber har saunaer lige i nærheden, men man kan hurtigt beskytte kroppen og få varmen med forskellige vinterbadning udstyr:

  • Vinterbadning tøj: Er absolut den bedste måde at tørre huden for vand og hurtigt få varmen. Det kan gøres med enten en badekåbe til vinterbadning eller med en badeponcho. Fordel ved disse er, at de dækker kroppen bedre end et håndklæde, og at man har hænderne fri. Det anbefales dog også, at man har et håndklæde til at tørrer huden mere effektivt.
  • Vinterbadning sko: Der er mange fordele med et par badesko til vinterbadning, da de både giver et godt fodfæste på glatte overflader dækket med is og sne. Derudover er de også med til hurtigt at give varmen tilbage til ben og fødder, hvilket er dem der tager længst tid at opvarme igen. Er man ikke så meget til badesko, så kan et par neopren sokker til vinterbadning også være gode at bruge.
  • Neopren handsker til vinterbadning: Ligesom med fødderne er hænderne dem der mister varmen hurtigst og som tager længst tid at opvarme igen. Det vil et par neopren handsker hjælpe mod og vil også give et skridsikkert greb på badetrapper og glatte overflader.

Hvis man ikke lige er en af dem, som hopper nøgen i det kolde vand, så er kan man selvfølge bruge almindeligt badetøj. Men har man brug for lidt ekstra varme og opdrift omkring hofteregionen, så vil et par neopren badebukser være en rigtig god ide.

Med det rette udstyr bliver det både nemmere og mere behageligt at dyrke vinterbadning.

Hvorfor skal man vinterbade?

Vinterbadning kan være med til at give et mentalt boost af velvære, på samme måde som når man løber en lang tur. Der er dog modstridende faglige belæg for de fysiske gavnlige virkninger. Derfor vil man også støde på artikler, der modsiger de fysiske fordele ved vinterbadning og andre der fortæller om at vinterbadning er sundt for hele kroppen.

Der er dog en bred konsensus om, at vinterbadning er godt for det mentale helbred, særligt hvis man spørger både erfarne og nye vinterbader. Hvor om alt er, så skyldes usikkerheden, at der ikke er lavet intensiv forskning på området, men at der stadig er evidens for, at vinterbader er mindre syge med bl.a. luftvejsinfektioner.

Så hvis du tænker, det er noget for dig, så er det bare at springe ud i det. En ting er alle i hvert fald enige om, det er ikke usundt for kroppen at vinterbade. Tværtimod er der meget, som tyder på at det er lige omvendt.

}
Billigst eller prismatch

Vores pris-robotter opdaterer dagligt alle vores priser ift. konkurrenterne. Misser de, så udnyt vores prismatch med svar indenfor 24 timer.

+310.000 glade kunder

Med +6 år i markedet, så har vi hjulpet flere end nogen andre med udstyr til vandsport. Heldigvis kan vi prale af 5.200 5-stjernede anmeldelser (4,7 ud af 5.0).

08-16 support

Vi er sat i verden for at hjælpe. Derfor er vores kundeservice åben mandag til fredag fra 08 til 16 samt lørdag og søndag mellem 09 og 15. Kontakt os på chat, telefon og mail.

1 dags levering

Det kan du opnå ved bestilling før kl. 22:00 alle ugens dage - også i weekenden. Vi sender med DAO, Bring og GLS. Gratis fragt over 599 kr.

365 dages returret

Vi hader stress. Så du har altid 365 dage til at ombytte dine varer. Returnering tager 1-4 dage og behandles indenfor 24 timer.

Psst.. tilmeld dig Watery´s nyhedsbrev og få rabatkode til en gratis gave (værdi: 50 kr.)

Afmelding kan altid ske. Forvent ca. 1 ugentlig mail. Ved tilmelding accepteres vores persondatapolitik.