Watery.dk

Daniel Johannesen

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

$$

⇒ Så mange kalorier forbrænder du ved svømning + 5 tips! Se svar her ⇒ Så mange kalorier forbrænder du ved svømning + 5 tips! Se svar her – Watery.dk
Black Friday

Du tænker sikkert det samme som mig. At man da ikke kan forbrænde specielt mange kalorier/energi ...

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Hvor mange kalorier forbrænder man ved svømning?

01 Februar 2018

Du tænker sikkert det samme som mig. At man da ikke kan forbrænde specielt mange kalorier/energi ved at svømme frem og tilbage i en lille time. Sådan er det også for mange motionsvømmere, da de “bare” svømmer frem og tilbage uden større belastning af kroppen, men hvis man rent faktisk ligger en indsats i svømningen, så skal jeg love for dig, at man kan forbrænde mange kalorier ved svømning! Sådan virkelig mange!

Tag testen her: Så meget forbrænder man ved svømning

Aktiv Træning har lavet en beregner, hvor du kan finde ud af hvor meget du forbrænder ved din svømmetræning (og andre trænings-former for den sags skyld). De regner den udfra hvor længe du svømmede og din vægt, og den er ganske præcis.

Prøv beregneren her

Vil du få din forbrænding ved svømning til at gå mod vejret og kiloerne mod bunden? Det bedste tip er at anvende svømmeudstyr! Hos os finder du danmarks største udvalg af svømmeudstyr - se vores +200 nedsatte produkter her.

Hvilken svømmestilart forbrænder man så flest kalorier ved?

Jeg går udfra, at du er klar over, at der findes 4 forskellige svømmestilarter (ellers kan du læse mere om dem her): Crawl (den mest kendte), Brystsvømning (den stilart allerflest svømmer), Butterfly (stilarten for de seje) også rygcrawl (for dem som hader at have hovedet under vandet).

Og måske havde du så også fornemmelsen af, at der er forskel på hvor meget de enkelte stilarter belaster kroppen? Men det kan jeg så fortælle dig, at det er der. Faktisk en meget stor forskel. Se bare på billedet herunder, hvor du hurtigt vil opdage, at man forbrænder allermest ved at svømme butterfly, så brystsvømning også til sidst crawl og rygcrawl.

forbrænde kalorier ved svømning

Billedet viser hvor mange kalorier du forbrænder ved at svømme de enkelte stilarter i én hel time i træk (du kan selvfølgelig ikke svømme en times butterfly ud i et, hvorfor du ikke kan forvente at forbrænde 921 kalorier over en time).

Svømning er den perfekte træningsform til overvægtige

Som vist ovenover, så forbrænder man altså rigtig mange kalorier ved at svømme. Faktisk langt flere end, hvis man løb eller cyklede sig en tur. Så det er bare med at komme i gang med at svømme. Men udover at svømning er godt for forbrændingen, så belaster svømning stort set heller ikke ens led og muskler - hvilket kan være en stor fordel for mange overvægtige. Man oplever nemlig en stor form for lethed i vandet uanset hvor meget man vejer.

5 tips: Sådan forbrænder du endnu flere kalorier ved svøningen på den samme tid!

Som jeg har forklaret ovenover, så kan svømning altså være rigtigt effektivt, hvis man ønsker at forbrænde mange kalorier. Men det at svømme frem og tilbage kan måske godt blive lidt kedeligt i længden, ligesom man ikke rigtigt bliver udfordret som sådan. Til det har vi fundet 5 konkrete og afprøvede tips, som ikke bare vil gøre din svømmetræning meget sjovere, men også langt mere effektivt i forhold til at forbrænde kalorier:

  1. Træn alle muskelgrupper

Modsat mange andre idrætsgrene, så har du faktisk mulighed for at træne alle muskelgruppe, både på en gang men også hver for sig. Og det bør du udnytte i din svømmetræning. Derfor er tippet, at du bør sikre dig at hver eneste svømmetræning indeholder både sammensat svømning, ben med plade og arm-træning

  1. Prøv dig ad med alle stilarter

Måske er du endnu ikke verdensmester til rygcrawl eller butterfly, men det behøver du heller ikke være for at svømme det i svømmehallen - overhovedet ikke. For det vil faktisk være med til at forøge din forbrænding og generelle styrke i kroppen, hvis du mixer din træning op med de andre stilarter end crawl/brystsvømning.

Ikke nok med at det vil øge din forbrænding og kondition, så er det også virkelig skægt at prøve “nye” stilarter af.

  1. Svøm hurtigere i dag end i går

Dette er en fejl, som mange motionsvømmere falder i. De svømmer i den samme hastighed hver eneste gang, og det er nok det værste du kan gøre. For gør du først det, så ender du en dårlig spiral, hvilket du skal undgå.

Derfor: Find en svømmer omkring dig, som svømmer lidt hurtigere end dig, og “hægt dig så på ham/hende”. På den måde øger du automatisk din hastighed, og dermed din forbrænding. Også bliver du altså også langt hurtigere i vandet, hvilket altid er dejligt.

  1. Svøm interval træning

I relation til punkt 3, så tilføj noget lidt mere sjovt og spændende i din svømmetræning end bare at svømme frem og tilbage. Fx. vil du få langt mere ud af at svømme 10*100 m istedet for 1000 meter ud i ét, fordi du så kan presse farten yderligere op og holde intensiteten høj. Og det vil få din forbrænding til at springe i luften.

  1. Brug svømmeudstyr

Hvis du virkelig ønsker at forøge din forbrænding af kalorier, så skal du have fat i noget svømmeudstyr. Ikke nok med at det giver variation i din svømmetræning, så vil det også forbedre din svømmeteknik samt forøge din hastighed i vandet.

Derfor: Anskaf dig et par finner, finger paddles og snorkel (disse er tre mest anvendte svømmeudstyr, og du kan bruge dem sammen og hver for sig), så skal du se løjer i din svømmetræning og forbrænding!

Vil du få din forbrænding ved svømning til at gå mod vejret og kiloerne mod bunden? Det bedste tip er at anvende svømmeudstyr! Hos os finder du danmarks største udvalg af svømmeudstyr - se vores +200 nedsatte produkter her.


Lisbeth Sørensen January 26, 2018

Jeg har lige begyndt at svømme igen og jeg svømmer 600 meter brystsvømning kan jeg ikke bare starte i de små med farten og evt øge det når jeg kommer senere hen i forløbet? Jeg er meget overvægtig så det kræver ret meget af mig.


Andreas December 12, 2017

Hej Line

På forhånd undskyld for det sene svar.

Antallet af kalorier forbrændt ved en given distance er meget individuel, da svømning er så teknisk krævende, som det nu en gang er. Derfor er det svært at give et eksakt svar på hvor mange kalorier du forbrænder under de 1000m. Som udgangspunkt siger man at der forbrændes små 500kcal i crawl og rygcrawl på en times tid, mens brystsvømning kræver lidt mere (800 kcal), da man aktiverer de større muskelgrupper i benene. Et estimat for hvor meget du forbrænder vil derfor være, i omegnen af 400kcal. (Dette er ved en let til moderat intensitet, forbrændingen øges ved højere intensiteter.)

Jeg håber du kan bruge svaret på trods af det sene svar.

Mange hilsner og glædelig jul
Andreas (skribent for Watery)


Line November 13, 2017

Hvor meget forskel er der på i kalorier at svømme hurtigt vs. langsomt? Hvor meget forbrændes ved at svømme 1000 meter brystsvømning på knap en halv time?


Skriv en kommentar

Alle felter er påkrævet. Vi vil ikke spamme dig!

Vi anbefaler

TAK... Watery vinder "...

#TeamWatery Naya: Det her u...

Daniel´s udstyr: Det her br...

Ultimativ guide: Konkurrenc...


Daniel Johannesen

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Nyeste indlæg

TAK... Watery vinder "...

#TeamWatery Naya: Det her u...

Daniel´s udstyr: Det her br...

Ultimativ guide: Konkurrenc...

TEST : Vælg de rigtige open...

Fremragende

Partners

  • Partner GLS
  • Partner Post Danmark
  • Partner Webshop

Vi modtager følgende kort

  • Danmark
  • Visa
  • Mastercard
  • Mastercard
  • Mastercard
  • ViaBill