Brystsvømning - Lær at svømme korrekt brystsvømning

Brystsvømning
Indholdsfortegnelse

Brystsvømning som svømmestilart er den mest benyttede stilart indenfor svømmesporten. Brystsvømning er også den mest udbredte svømmestil blandt amatørsvømmere. Dette skyldes at det er en af de få stilarter der kan svømmes i afslappet tempo. Ydermere er det også den stilart børn tager udgangspunkt i sammen med crawl, der er kommet mere ind i billedet gennem de sidste par år. Man skal dog ikke glemme, at det også kan være utroligt hårdt når det svømmes i højt tempo, som det gøres i konkurrencesvømning.

Lær at svømme brystsvømning korrekt i 4 steps

Step 1 - Korrekt udgangsposition

Nedenfor kan du se hvordan din udgangsposition skal se ud, her er det vigtigt, at du ligger med strakte ben og en strakt vrist. Dette er vigtigt for at skabe mindst muligt modstand.

Step 2 - Armtaget

Nu fører du hænderne ned mod hoften. Her er det vigtigt du husker på at have håndfladerne udad, for at få det bedst mulige tryk på vandet. Efterfølgende fører du armene op mod din udgangsposition igen, når armene næsten er strakt ud foran kroppen, fører du langsomt dine hæle op mod dine baller.

 

 

Step 3 - Bensparket

Det er nu vigtigt at du giver et hårdt og endnu mere vigtigt et skråt spark bagud. Dette skulle gerne resultere i, at vandet mellem dine knæ og fødder forsvinder. Imens du foretager dette er det vigtigt, at du forholder dig under vand, og det er her du skal puste ud gennem næsen.

Step 4 - Træk vejret

Efter step 3. skulle du gerne være på vej tilbage i din startposition. Men inden dine arme er helt strakte og tilbage i din startposition, skal du her løfte hovedet og trække vejret, inden du gentager de forrige steps igen.

Nedenfor i videoerne kan du se hvordan brystsvømning skal se ud, når det svømmes korrekt.

Typiske fejl du bare ikke må begå

Ligesom i de øvrige svømmestilarter, så er der også en masse fejl du kan begå når du svømmer brystsvømning. Disse vil forsøges at påpeges herunder sammen med en løsning på, hvad du skal gøre i stedet.

Trække og tage bensparket samtidigt

Fejl: Du forsøger at sparke og trække på samme tid

Konsekvens: Du mister fremdrift, eftersom du prøver at svømme med mest muligt vandmodstand.

Løsning: Kør skiftevis med armene og benene hver for sig. Det sikrer dig den bedst mulige udgangsstilling.

Asynkront benspark

Fejl: Dine ben kører ikke samtidigt, og du sparker skævt.

Konsekvens: Du ødelægger din rytme, efter du er ude af udgangspositionen på to tidspunkter.

Løsning: Hav fokus på at benene skal følges ad hele vejen. Hvis det går for hurtigt, så sæt evt. tempoet ned.

Dette svømmeudstyr skal du bruge for at forbedre din brystsvømning

For at forbedre og træne din brystsvømning er det vigtigt at du har det rigtige udstyr. Fx er det utroligt fornuftigt at anskaffe sig en svømmeplade, hvis man skal øve sit benspark. Svømmepladen sørger nemlig for, at holde din overkrop over vand, så du KUN skal koncentrere dig om at få styr på dit benspark. Her 4 af Watery.dk’s mest populære varer til at træne brystsvømning:

2 øvelser til bedre at svømme bedre bryst

Til inspiration til din svømmetræning får du her tre nemme svømmeøvelser, der kan være med til at forbedre din brystsvømning, så du undgår at lave ovenstående fejl igen og igen. 

1. øvelse - Svøm økonomisk med langt svømmetag

Da brystsvømning for de fleste motionssvømmere ses som den "nemme" svømmestilart, som kan svømmes i langt lavere tempo og puls end de andre stilarter, så kommer de fleste til at slappe af helt naturligt. Dette giver ofte en meget langsom svømning, hvor det hele går rigtig langsomt. 

For at modarbejde dette, så ses det her på videon hvordan en korrekt rytmisk brystsvømning ser ud, hvor armtaget tages før bensparket og hvor kroppen derefter glider langt og strømlinet. 

2. øvelse - Speed i svømningen

Nu skal "konesvømningen", som brystsvømning i nogle kredse kaldes, laves om til "hurtigsvømning". 

En øvelse til dette kan være at skifte det almindelige brystbenspark ud med flybenspark med finner. Dette flybenspark indgyder til endnu mere bevægelse i svømningen og frekvensen på svømningen sættes automatisk op. 

Selvom øvelsen umiddelbart koster flere kræfter end normalt, så udvikler det din brystsvømning så du kommer væk fra konesvømningen og istedet kommer ind i en hurtig rytme. 

Billigst eller prismatch

Vores pris-robotter opdaterer dagligt alle vores priser ift. konkurrenterne. Misser de, så udnyt vores prismatch med svar indenfor 24 timer.

+310.000 glade kunder

Med +6 år i markedet, så har vi hjulpet flere end nogen andre med udstyr til vandsport. Heldigvis kan vi prale af 5.200 5-stjernede anmeldelser (4,7 ud af 5.0).

08-16 support

Vi er sat i verden for at hjælpe. Derfor er vores kundeservice åben mandag til fredag fra 08 til 16 samt lørdag og søndag mellem 09 og 15. Kontakt os på chat, telefon og mail.

1 dags levering

Det kan du opnå ved bestilling før kl. 22:00 alle ugens dage - også i weekenden. Vi sender med DAO, Bring og GLS. Gratis fragt over 599 kr.

365 dages returret

Vi hader stress. Så du har altid 365 dage til at ombytte dine varer. Returnering tager 1-4 dage og behandles indenfor 24 timer.

Psst.. tilmeld dig Watery´s nyhedsbrev og få rabatkode til en gratis gave (værdi: 50 kr.)

Afmelding kan altid ske. Forvent ca. 1 ugentlig mail. Ved tilmelding accepteres vores persondatapolitik.