Watery.dk

Daniel Johannesen

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

$$

Sådan kan en romaskine gøre dig til en bedre svømmer! Sådan kan en romaskine gøre dig til en bedre svømmer! – Watery.dk
Black Friday

Når du gerne vil være en bedre svømmer, er det vigtigt at bruge andre træningsformer – også for a...

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Sådan kan en romaskine gøre dig til en bedre svømmer!

08 September 2017

Når du gerne vil være en bedre svømmer, er det vigtigt at bruge andre træningsformer – også for afvekslingens skyld. Mange udøvende svømmere anbefaler en romaskine, og i denne artikel kan du læse om, hvordan en romaskine kan være med til gøre dig til en bedre svømmer.

Mange elitesportsudøvere forbedrer deres styrke, udholdenhed og teknik gennem flere forskellige træningsformer, der støtter op om deres egen sportsgren. En romaskine er et af de bedste bud på et anderledes træningsredskab for den seriøse svømmer, der ønsker at opnå mærkbare resultater. Roning træner nemlig både teknik, flow, cardio, udholdenhed og styrke på en gang.

Roning versus svømning

Der er flere ligheder mellem svømning og roning. Først og fremmest er det træning af store muskelgrupper, og som svømning, er roning meget teknisk. Dernæst kan noget af teknikken i flowet minde om hinanden.

I roning bruger du oftest teknikken, C2: ”Catch, drive, finish and recovery”.

Catch og drive: Du bruger dine hænder til at fange vandet med hastighed på, samtidig med at du ’føler’ vandet i trækket.

Finish og recovery: Trækket afsluttes med en kort, afslappet tilstand til restituering.

Du gentager denne teknik i forskellige tempi, og du lærer ’negativ splitting’. Her er der flere genkendelige elementer i flowet, som du kan overføre til dine svømmetræning.

Roning i genoptræning og i vedligeholdelsestræning

Hvis du har haft en skade, og er forhindret i at svømme over en længere periode, kan du med fordel bruge en romaskine til at vedligeholde din svømmetræning med. Her bruger du nemlig mange af de samme muskelgrupper, som når du svømmer.

Det kan også være, du ikke har mulighed for at svømme i en kortere periode – eksempelvis på en ferie. Igen er det en oplagt mulighed at tjekke ind i det nærmeste træningscenter og tage en tur på romaskinen eller simpelthen købe din egen.

Romaskiner fås ligesom løbebånd i en stort udvalg online, de fylder meget lidt, og er næsten lydløse, fordi modstanden oftest skabes af magneter.

Roning kan også bruges både til genoptræning, og aktivt i din svømmetræning som et supplement til din normale træning.

Samtidig er det mentalt motiverende med en afveksling i svømmetræningen.

Andre fordele ved at ro

Udover teknik og flow, kan roning bidrage positivt til udvikling af styrke og cardio. Romaskinen er bedre end f. eks cykling, fordi du træner ryg, skuldre, arme og ben på en gang med større modstand på. Det er muligt at få pulsen højere op med en romaskine sammenlignet med cykling og svømning, fordi modstanden er stærkere.

Mange triatleter bruger også romaskine i deres forberedende træning, for at forbedre deres svømning, af samme årsag.

Rotræning er en meget alsidig træningsform, og den kan være med til at give mere plads til bevægelse i skuldre og ryg på grund af teknikken.

En romaskine rammer derfor en bred vifte af de behov, du har som svømmer. Det er værd at huske på, at din krop hænger sammen som en helhed. Så når der er sammenhæng i hele kroppens form og styrke, kan du hurtigere forbedre dine præstationer.


Skriv en kommentar

Alle felter er påkrævet. Vi vil ikke spamme dig!

Vi anbefaler

TAK... Watery vinder "...

#TeamWatery Naya: Det her u...

Daniel´s udstyr: Det her br...

Ultimativ guide: Konkurrenc...


Daniel Johannesen

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Nyeste indlæg

TAK... Watery vinder "...

#TeamWatery Naya: Det her u...

Daniel´s udstyr: Det her br...

Ultimativ guide: Konkurrenc...

TEST : Vælg de rigtige open...

Fremragende

Partners

  • Partner GLS
  • Partner Post Danmark
  • Partner Webshop

Vi modtager følgende kort

  • Danmark
  • Visa
  • Mastercard
  • Mastercard
  • Mastercard
  • ViaBill