www.watery.dk

Daniel Johannesen

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Ove Jensens Alle 31 D, 8700 Horsens Danmark

Din kurv - Din kurv -

3 for 2´s pris Lageroprydningen er i fuld gang - Vælg 3 produkter fra denne kategori og få 1 gratis - Klik her

Halløj! Jeg hedder Rasmus Udbye Pedersen, er svømmer i Horsens svømmeklub og en af #teamWatery am...

Jeg er 20 år gammel og indehaver og ide-mand af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Rasmus Udbye: Derfor er sommerpausen fra svømning så vigtigt for mig som svømmer

Opdateret sidst d. af Daniel Johannesen Læsetid: ca. 4 minutter.

Halløj!

Jeg hedder Rasmus Udbye Pedersen, er svømmer i Horsens svømmeklub og en af #teamWatery ambassadørerne. Jeg vil den næste tid en gang i mellem komme med et blogindlæg om hvordan jeg griber min svømmetræning an og hvordan vi træner. Håber i vil læse med.

Som mit første indlæg vil jeg starte med at skrive om noget som er meget vigtigt for mig og min svømning, nemlig at få et afbræk fra svømningen og få lov til at klire hovedet og få lov til at savne svømning lidt.

Vigtigheden af sommerpause

Jeg tror på det er vigtigt at cutte træningen i en periode om sommeren af to praktiske årsager.

1. Det er vigtigt for kroppen at kunne lade helt op i en periode og få lov til at vokse og udvikle sig.
2. Det psykiske. Det er sundt at kunne komme væk fra svømmehallen og ikke have det pres med at skulle til træning hele tiden og være sammen med ens familie og kammarater.

1: Det første er egentlig meget simpel. Din krop har måske svært ved at vokse når man træner så hårdt så lang tid af gangen og de fleste svømmere ville i hvert fald kunne nikke genkendende til at de vokser meget i både højde og drøjde i sommerferien. For mit eget vedkommende har jeg i gennemsnit vokset omkring 5 cm de sidste 3 sommerferier fordi den ikke skal bruge alle de kræfter på at træne. I forhold til det vægtmæssige hr jeg også taget meget på i sommerferen, fordi jeg stadigvæk har spist lige så meget som når jeg træner og det har resulteret i at jeg også har taget omkring 5 kilo på hver sommerferie. Jeg synes det er godt at have lidt at give af når man starter sæsonen igen og i mit tilfælde har jeg ikke smidt de ekstra fem kilo jeg har taget på, men holdt vægten og omdannet det jeg havde taget på i fedt til muskler. Min vægt lige nu ligger på omkring 85 kg og jeg er 191 cm høj.

2: I forhold til nr. 2 synes jeg det er vigtigt at man kommer ud og er sammen med sin familie og sine venner, fordi det kan være svært at nå hele vejen rundt i en presset hverdag med træning og uddannelse. For mig er det vigtigt at jeg kommer rundt til mange af mine kammerater som ikke er svømmere, fordi de måske ikke er forstående overfor at man ikke lige tager med til fest fordi man skal op og træne næste morgen kl 05. I sommerferien er der jo også mulighed for at man kan tage på ferie med ens familie og det kan også være svært fordi det ikke passer ind i ens træning.

Rent praktisk har jeg brugt meget af min sommerferie på at arbejde, for det kan nemlig også være svært at komme et fritidsjob ind i en hverdag med studie og træning. Jeg har arbejdet som pakker hos en webshop der sælger mandetøj. Det er en dejlig følelse og selv at have tjent nogle penge selv, så man ikke skal have penge af mor og far altid.

Jeg siger ikke man skal ligge helt stille i sommerferien og det har jeg heller ikke selv gjort, men personligt har jeg helt lagt vandtræning på hylden og prøvede og lave lidt alternativ træning. Jeg har cyklet meget og det har resulteret i at mine lår er blevet 2 cm tykkere i omkredsen, så det må betyde at der er sket lidt på muskelfronten der. Jeg har også styrketrænet ca. en gang i ugen sammen med nogle fodboldspillere fra min klasse a, men det er pga. det sociale. Men cykling kan helt klart anbefales og jeg har også kunne mærke på mine ben at her i opstarten er mit ben niveau meget bedre end i de tidligere sæsoner allerede nu.  

Med hensyn til kost er det også svært i sommerferien. Jeg følger ikke rigtigt nogen kostplan, hverken i ferier eller i dagligdagen. Jeg spiser indtil jeg er mæt (måske også lidt til;-)) og det tror jeg er det vigtigste både i hverdagen og i træning. Dog har jeg i det sidste mange år spist havregryn med sukker og rosiner og det er det eneste der er ens fra dag til dag.

Håber i kan bruge det til noget og tak fordi i læste med.

Rasmus Udbye     

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Bemærk at din kommentar først vises, efter den er blevet godkendt af en administrator.

Tidligere sete Vis alle sete
Luk menu

Historik

Luk menu

Anbefalet til dig

Luk menu

Favoritter

Ingen favoritter fundet