Watery.dk

Daniel Johannesen

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

Vangevej 16, 8700 Horsens Danmark

$$

Hvad leder du efter?

Luk søgning

Din kurv - produkter

Så er dagen endelig kommet. I dag skal du til din første åbenvandskonkurrence og glæder dig til e...

Jeg er 18 år gammel og ejer og grundlægger af Watery.dk. Jeg har efterhånden svømmet over 13 år som både baby, barn og nu elitesvømmer med over 7 træninger om ugen i Horsens. Elsker alt der har med vand at gøre, hvilket mine indlæg her også afspejler.

Åbentvandssvømning – Konkurrencedagen

Skrevet af Andreas Mårtensson d. Læsetid: ca. 5 minutter.

Så er dagen endelig kommet. I dag skal du til din første åbenvandskonkurrence og glæder dig til en lækker tur i vandet, men du er lidt usikker på hvordan det hele kommer til at forløbe. Vi forsøger her at guide dig bedst igennem dagen, så du kommer hjem med armene over hovedet.

Vi starter med at spole tiden tilbage til dagen før konkurrencen. Her anbefaler vi at man først tjekker vejrudsigten for den følgende dag og derefter får pakket sin svømmetaske med alt sit udstyr heriblandt: våddragt, briller, badehætte, badetøj, håndklæde, tøj efter vejret, vaseline og måske sandaler og ørepropper. Er disse ting i din taske så skulle du gerne være godt kørende. Dernæst bør du tjekke din mail, for at sikre at du kan dit deltagernummer (arrangørerne sender gerne disse ud en uges tid før konkurrencen), samt eventuelle nye informationer om stævnet.

På selve dagen anbefaler vi at du spiser en god omgang morgenmad gerne med en masse kulhydrater og protein. Slankekuren kan vente til en anden dag, for du skal ud og give den gas i dag. Medmindre arrangørerne informerer om andet, så anbefaler jeg at ankomme i god tid inden start gerne halvanden til to timer før starten går. Derved har du god tid til at slappe af og lære stedet at kende uden at skulle stresse rundt. Den ekstra tid man har ved stævnepladsen kan eksempelvis bruges på at kigge efter sigtepunkter når man skal svømme, finpudse sin strategi for løbet (bare overlev, hurtigt udlæg, progressivt løb eller hvad man har lyst til) eller visualisere løbet. Særligt at visualisere løbet kan være en god ting, hvis man er lidt nervøs. Så kan man tænke mulig scenarier igennem og overveje hvad man vil gøre, hvis brillerne dugger til, badehætten ryger af osv.

En times tid før start skulle du gerne have checket ind, fået udleveret en badehætte, startnummer og formodentlig også en tidtagningschip. På dette tidspunkt spiser jeg typisk en myslibar, banan eller andet godt, mens jeg jævnligt får hældt lidt vand eller saft ned. Så er jeg sikker på at være velhydreret når jeg starter. Samtidig er det også tidspunktet for det/de sidste toiletbesøg inden man hopper i våddragten.

Et sted mellem en halv time og tre kvarters tid før man skal starte kan man begynde at hoppe i våddragten. Husk at smøre vaseline under armene og særligt omkring kraven, da det typisk er disse steder dragten gnaver. Er du rigtig smart, så får du en anden til at smøre dig eller bruger en vaseline-stick, så undgår du nemlig at fedte dine briller til med vaseline, når du tager disse på. Når du tager dragten på, så træk den godt på i skridtet og et godt stykke op på armene. Begge disse tricks giver dig en smule bedre bevægefrihed omkring skuldrene, som har en tendens til at blive trætte i en våddragt. Når våddragten er kommet på, så er det tid til en lille opvarmningstur i baljen. Sørg for at få lidt vand ind i dragten, så kan man let flytte dragten rundt, så den sidder som den skal. Samtidig får du varmet kroppen op til at skulle give den gas. Er vandet urimeligt koldt og du har overhovedet ikke lyst til at skulle i det før højst nødvendigt, så anbefaler vi at du gør det alligevel. Dette skyldes at man ved meget koldt vand kan risikere at få et koldtvandschok, hvis man ikke har vænnet kroppen til det. Det er langt lettere at styre når man selv går stille og roligt ud i vandet end når man kaster sig ud i vandet når starten lyder.

Ved starten på de fleste åbenvandsstævner og triatlonstævner opstår der ofte et fænomen populært kaldet ”vaskemaskinen”. Når 50-100 mennesker samtidig kaster sig i vandet og vil hurtigt fremad, så bliver man kastet lidt rundt og ind i hinanden, hvis man ikke er forberedt. Vil man helt undgå at få nogle knubs eller man ved man svømmer langsommere end de andre, så kan det godt betale sig at lade de andre tonse afsted før man selv hopper i. De få sekunder man mister kan hurtigt vindes ved at undgå at blive ramt af en hånd eller fod. Vil man hurtigt afsted men undgå de værste slåskampe, så forsøg at placer dig yderst til højre eller venstre i feltet. Der bliver altid gået mest til den inde i midten.

Under konkurrencen så følg din valgte strategi og sikre dig at du følger den mest optimale rute ved selv at orientere dig, selvom du måske ligger bag nogle andre kan de snildt være på afveje og der er bestemt ingen grund til at svømme ekstra bare fordi de gør det.

Som to små ekstra råd til dem, som gerne vil svømme rigtig hurtigt på dagen, så kan man med fordel besøge stævnepladsen dagen i forvejen og svømme en tur på banen. Banen er typisk sat op en dages tid i forvejen. Bare husk på aldrig at gøre det alene. Det andet råd er at udnytte de svømmere foran dig. På samme vis som cykelryttere sidder på hjul, så kan man også drafte/blive trukket med i åbenvandssvømning. Vil man have mere info om drafting, så er denne artikel ganske fyldestgørende: http://www.active.com/swimming/articles/key-principles-of-open-water-drafting-880135

Vi ønsker alle held og lykke med sommerens stævne landet over, hvis I skulle få lyst til at publicere et billede fra jeres strabadser så tøv ikke med at bruge hashtaget: #waterylife

Relaterede artikler

- Er det ok at tisse i svømme...

- [GUIDE] Kost til konkurrenc...

- TAK... Watery vinder "...

- #TeamWatery Naya: Det her u...

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Bemærk at din kommentar først vises, efter den er blevet godkendt af en administrator.